Vijf aanhoudingen bij verboden demonstratie tegen aanmeldcentrum Ter Apel (VIDEO)
Ter Apel – De politie heeft gisteren vijf personen aangehouden bij een demonstratie tegen het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dat gebeurde nadat burgemeester Jaap Velema van Westerwolde de actie kort na aanvang via een noodbevel had verboden, omdat deze niet vooraf was gemeld bij de gemeente.
Drie van de aangehouden personen zouden agenten hebben uitgescholden. Eén van hen kon daarbij geen identiteitsbewijs tonen. Een vierde verdachte had eveneens geen identiteitsbewijs bij zich. De vijfde aanhouding volgde vanwege het afsteken van vuurwerk, zo meldt RTV Noord.
Noodbevel
Volgens burgemeester Velema was het noodbevel noodzakelijk op basis van signalen die bij de politie waren binnengekomen. Daarbij zou sprake kunnen zijn van (dreigende) ordeverstoringen of geweld, gericht tegen bewoners van het aanmeldcentrum, politieagenten of andere demonstranten. Op grond van het noodbevel werden de rechtse demonstranten door de massaal ingezette politie uit de omgeving van het aanmeldcentrum verwijderd.
Voor- en tegenstanders gescheiden
Rond het middaguur verzamelden zich gisteren zowel voor- als tegenstanders van het aanmeldcentrum in Ter Apel. Beide groepen werden door de politie van elkaar gescheiden en liepen vanuit verschillende richtingen richting het asielcomplex aan de Nulweg. Met dranghekken werden twee demonstratievakken ingericht op enkele honderden meters afstand van elkaar.
Hoewel actiegroep Defend Netherlands hun geplande demonstratie eerder deze week had ingetrokken uit vrees voor wanordelijkheden, kwamen alsnog circa dertig sympathisanten van andere rechtse groeperingen naar Ter Apel. Omdat deze actie niet vooraf was gemeld, besloot burgemeester Jaap Velema in te grijpen.
Arrestaties
Toen de aanwezige tegenstanders weigerden hun vak vrijwillig te verlaten, sloot de politie een groep van ongeveer vijftien demonstranten in. Daarbij werd één persoon aangehouden, die agenten zou hebben uitgescholden voor ‘NSB’ers. Ook nam de politie een vlag met uiterst rechtse symbolen in beslag. Een andere demonstrant werd aangehouden toen hij probeerde het vak van de voorstanders te bereiken.
In het andere demonstratievak verliep de manifestatie van ‘Groningen tegen extreemrechts’, met ongeveer tweehonderd deelnemers, wel volgens plan. Deze demonstratie was vooraf gemeld en werd door de autoriteiten ongemoeid gelaten. De deelnemers riepen leuzen als ‘Refugees are welcome here’.
Kort nadat de politie een einde had gemaakt aan de actie van de tegenstanders, verlieten ook de voorstanders het terrein.
Ontdek meer van drenthe24
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.





